Joris' Waanzinnige Schooltuin

Ons schoolplein heeft eind 2021 een metamorfose ondergaan. De saaie grijze tegels en speeltoestellen hebben plaatsgemaakt voor een uitdagend, leerzaam en groen plein. Een buitentribune, boomhut, nieuwe bomen en duikelrek maken onze nieuwe groene schooltuin compleet. Kijk op de Facebookpagina van Basisschool Sint Joris voor de meest actuele informatie over dit project.

Waarom een nieuw schoolplein?

Een groen schoolplein geeft leerlingen elke dag kans op natuurbeleving én biedt volop mogelijkheden voor natuureducatie. Van moestuin tot waterpomp en van klimparcours tot verstopstruiken. Kinderen worden hierdoor uitgedaagd tot meer en gezond bewegen en vinden er allemaal hun eigen plekje. Zo wordt het schoolplein veel leuker om op te spelen. Dat zorgt voor minder ruzies, meer speelplezier en een betere sfeer.

Voordelen van meer groen

Niet alleen tijdens de pauzes is een groen schoolplein een verrijking, het kan ook educatief gebruikt worden als buitenleslokaal. Daar komt bij dat met minder tegels het regenwater beter kan wegstromen. Ook zorgen planten en bomen ‘s zomers voor verkoeling voor de leerlingen en een parkachtig uitzicht voor de buurt. Tot slot draagt een groen schoolplein bij aan biodiversiteit middenin de stad.

Samenwerken en groeien

​Het plein is nu echt van de kinderen. Leerlingen hebben meegeholpen met boomschors verspreiden, moestuinieren en bollen planten. En ook hebben ze hebben ook heel fanatiek meegeholpen met de sponsoring. Iedere donderdagmiddag hebben verschillende klassen in groepjes de hoveniers meegeholpen met de aanleg. Leuk, leerzaam en de betrokkenheid is hierdoor ook enorm gegroeid!  ​En het resultaat? Tegels zijn nagenoeg verdwenen, er is een waterpomp, afgeschermd voetbalveld, klimboomstammen, volop zand én heel veel boomschors. ​Het woord school ’plein’ is niet meer van toepassing op de nieuwe speelplek van de leerlingen van Basisschool Sint Joris. ​​Vandaar dat het plein is omgedoopt tot Joris’ Waanzinnige Schooltuin.

Ook meehelpen?

Eenmaal in gebruik is het van belang om onze schooltuin goed te onderhouden. Hulp daarbij kunnen we goed gebruiken! We organiseren regelmatig ‘Schep-mee-dagen’ waarop kinderen, ouders, buurtbewoners en andere geïnteresseerden kunnen meehelpen. Interesse? Mail naar: groeneschoolplein.sintjorisschool@kpoa.nl of kijk op de Facebookpagina Basisschool Sint Joris voor actuele informatie.

Mail ons 033 472 19 07  Route