Hoofdluis

Hoofdluis is een veel voorkomend probleem bij kinderen. Zeker binnen de basisschool, waar grote groepen kinderen relatief dicht op elkaar zitten. Onze school vormt hierop geen uitzondering.

Om hoofdluis te kunnen bestrijden is het van belang dat ouders en team goed worden geïnformeerd. Wij hebben op De Tafelronde duidelijke afspraken tussen ouders/verzorgers, werkgroep en team. Wij hebben een vaste groep hulpouders die na elke schoolvakantie een luizencontrole uitvoerd. De controles hebben vooral effect als álle kinderen meedoen aan de hoofdluiscontroles; dan is de kans veel kleiner dat hoofdluis zich uitbreidt.

Als er hoofdluis geconstateerd wordt, ontvangen alle ouders van de groep een brief. Bij het constateren van luizen worden ouders gelijk op de hoogte gebracht. In dergelijke situaties verwachten wij directe actie om de hoofdluis te bestrijden.

Om te zorgen dat hoofdluis geen hardnekkig probleem wordt, is het belangrijk om regelmatig te controleren op hoofdluis. Dan worden de luizen in een vroeg stadium ontdekt en is de behandeling eenvoudiger. Grijp dan ook meteen in als u hoofdluis ontdekt. De beste aanpak is twee weken lang elke dag uitgebreid de haren kammen met een fijntandige kam.

Controleren

Als u controleert op hoofdluis, kijk dan goed tussen de haren. Vooral in de haren achter de oren en in de nek. De hoofdluizen zijn zo groot als een sesamzaadje en bewegen. Ziet u doorzichtige of grijswitte puntjes die aan de haren kleven? Dat zijn de eitjes van de hoofdluis (neten).

Als u hoofdluis heeft ontdekt, controleer dan ook alle gezinsleden, en vertel directe contacten dat u of een van uw gezinsleden hoofdluis heeft. Denk hierbij aan school, kinderopvang, ouders van vrienden van de kinderen, sportclubs, opa's en oma's etc. Zij kunnen zich dan ook (laten) controleren op hoofdluis.

Behandelen

De beste aanpak is om het haar twee weken lang elke dag goed door te kammen met een fijntandige kam. Het duurt 10 dagen voor een eitje van een hoofdluis uitkomt. De eitjes zijn moeilijk te verwijderen, maar hoofdluizen blijven in de luizenkam achter. Als u twee weken elke dag kamt, kunt u alle hoofdluizen verwijderen.

Hoe kunt u kammen?

U kunt deze behandeling eventueel combineren met een antihoofdluismiddel. Ook dan is het belangrijk dat u twee weken lang elke dag het haar doorkamt. U kunt het beste een antihoofdluismiddel gebruiken waar dimeticon in zit. Hoofdluizen worden steeds vaker ongevoelig voor antihoofdluismiddelen met malathion of permitrine.